SMĚRNICE Č. 1 , O OCHRANĚ OSOBNÍCH ÚDAJŮ SPOLEČNOSTI ELENI ZRNEČKOVÁ VANÍČKOVÁ- ELENIREALITY, IČ: 66139759, DIČ: CZ7055175754

1. ÚČEL
1.1. Účelem této směrnice je stanovit základní pravidla zpracování osobních údajů ve Společnosti. Tato směrnice je jedním z organizačních opatření ochrany osobních údajů ve smyslu článku 32 GDPR.
1.2. Tato směrnice dále upravuje procesy realizace práva subjektu údajů na přístup k osobním údajům ve smyslu článku 15 GDPR a ohlašování případů porušení zabezpečení osobních údajů ve smyslu článku 33 a 34 GDPR.

 

2. PŮSOBNOST
2.1. Tato směrnice se vztahuje na každého Pracovníka Společnosti, když zpracovává osobní údaje nebo plní jinou činnost, která je upravena v GDPR.
2.2. Každý Pracovník, jehož se tato směrnice dotýká bude proškolen na ochranu osobních údajů dle této směrnice a proškolení své osoby stvrdí podpisem.

 

3. TERMÍNY, DEFINICE A ZKRATKY
3.1. V této směrnici mají níže uvedené pojmy následující význam:
3.1.1. Dozorový úřad Úřad pro ochranu osobních údajů
3.1.2. GDPR Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů);
3.1.3. Osobní údaj jakákoliv informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě; identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby;
3.1.4. Pracovník je každá osoba, včetně právnických osob, která pro společnost vykonává jakoukoliv činnost, zejména zaměstnanec, externí spolupracovník, dodavatel apod.;
3.1.5. Společnost je obchodní společnost Eleni Zrnečková Vaníčková - Elenireality;
3.1.6. Subjekt údajů každá fyzická osoba, včetně osob samostatně výdělečně činných;
3.1.7. Zpracování osobních údajů je jakákoliv operace nebo soubor operací s osobními údaji nebo soubory osobních údajů, který je prováděn pomocí či bez pomoci automatizovaných postupů, jako je shromáždění, zaznamenání, uspořádání, strukturování, uložení, přizpůsobení nebo pozměnění, vyhledání, nahlédnutí, použití, zpřístupnění přenosem, šíření nebo jakékoliv jiné zpřístupnění, seřazení či zkombinování, omezení, výmaz nebo zničení.

 

4. ZÁSADY ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ
4.1. Statutární orgán nebo jím výslovně pověřená osoba určuje účel/y a prostředky zpracování osobních údajů pro každou evidenci ve společnosti. Tyto osoby dále určí dobu, po kterou bude každý osobní údaj zpracováván, nebo kritéria, pomocí kterých půjde tato doba určit. Osobní údaje jsou zpracovávány po dobu určenou právními předpisy nebo po dobu trvání licence ke zpracovávání osobních údajů správcem. Účel jakožto i retenční doba zpracovávání osobních údajů jsou evidovány v záznamech o činnostech zpracování vedených dle čl. 30 GDPR.
4.2. Pracovníci jsou povinni zpracovávat osobní údaje ve vztahu k subjektu údajů korektně a zákonným způsobem.
4.3. Každý pracovník smí zpracovávat osobní údaje pouze za společností určeným účelem, a to pouze společností určenými prostředky.
4.4. Pracovníci jsou oprávněni zpracovávat osobní údaje pouze v souladu s pokyny společnosti. Pracovníci smí zpracovávat pouze osobní údaje nezbytné pro plnění svých povinností vůči společnosti. Společnost za tímto účelem zřizuje pracovníkům přístup pouze k nezbytně nutným evidencím osobních údajů.
4.5. Má-li pracovník podezření, nebo dozví-li se, že jsou osobní údaje jakéhokoliv subjektu údajů nepřesné, neúplné či zastaralé, ohlásí to nadřízenému zaměstnanci společnosti nebo zaměstnanci společnosti, který s pracovníkem za společnost jedná.
4.6. Má-li pracovník podezření, nebo dozví-li se, že jsou osobní údaje zpracovávány déle, než je nezbytné pro účely, pro které jsou zpracovávány, ohlásí to nadřízenému zaměstnanci společnosti nebo zaměstnanci společnosti, který s pracovníkem za společnost jedná.

 

5. DALŠÍ POVĚŘENÉ OSOBY
5.1. Další osoby pověřené společností některými činnostmi souvisejícími se zpracováním osobních údajů, zejména prevencí incidentů, zabezpečením zpracování osobních údajů, řešením stížností a žádostí, správou systémů a dalšími činnostmi jsou uvedeny v příloze č. 1 této směrnice.
5.2. Příloha č. 1 této směrnice obsahuje seznam pověřených osob s uvedením jejich rolí, aby jednotliví pracovníci vždy měli jasný přehled, na jakou osobu se obrátit v případě řešení problémů.

 

6. ZPRÁVA O POSOUZENÍ VLIVŮ
6.1. Pokud je pravděpodobné, že určitý druh zpracování, zejména při využití nových technologií, s přihlédnutím k povaze, rozsahu, kontextu a účelům zpracování bude mít za následek vysoké riziko pro práva a svobody subjektů údajů, provede společnost před zpracováním posouzení vlivu zamýšlených operací zpracování na ochranu osobních údajů, a to dle čl. 35 a násl. GDPR. Pro soubor podobných operací zpracování, které představují podobné riziko, může stačit jedno posouzení.
6.2. Posouzení vlivu se zpracuje vždy pro:
6.2.1. systematické a rozsáhlé vyhodnocování osobních aspektů týkajících se fyzických osob, které je založeno na automatizovaném zpracování, včetně profilování, a na němž se zakládají rozhodnutí, která vyvolávají ve vztahu k fyzickým osobám právní účinky nebo mají na fyzické osoby podobně závažný dopad;
6.2.2. rozsáhlé zpracování zvláštních kategorií údajů uvedených v čl. 9 odst. 1 nebo osobních údajů týkajících se rozsudků v trestních věcech a trestných činů uvedených v čl. 10 GDPR; nebo
6.2.3. rozsáhlé systematické monitorování veřejně přístupných prostorů.
6.3. Posouzení obsahuje alespoň:
6.3.1. systematický popis zamýšlených operací zpracování a účely zpracování, případně včetně oprávněných zájmů společnosti;
6.3.2. posouzení nezbytnosti a přiměřenosti operací zpracování z hlediska účelů;
6.3.3. posouzení rizik pro práva a svobody subjektů údajů; a
6.3.4. plánovaná opatření k řešení těchto rizik, včetně záruk, bezpečnostních opatření a mechanismů k zajištění ochrany osobních údajů a k doložení souladu.
6.4. Pokud ze zprávy o posouzení vlivů vyplývá, že by předmětné zpracování osobních údajů mělo za následek vysoké riziko pro práva a svobody subjektů údajů v případě, že by správce nepřijal opatření ke zmírnění tohoto rizika, společnost konzultuje zprávu o posouzení vlivů s dozorovým úřadem. Podrobnosti určí statutární orgán společnosti.
6.5. Uchování zpráv o posouzení vlivů bude realizováno v souladu se směrnicí společnosti č. 1

 

7. KOMUNIKACE SE SUBJEKTY ÚDAJŮ
7.1. Pracovník, který obdržel v jakékoliv formě (písemně, telefonicky, osobně) jakoukoliv žádost či stížnost fyzické osoby, která se týká nebo by se mohla týkat ochrany osobních údajů, zejména žádosti ve smyslu čl. 15 - 22 GDPR, oznámí tuto skutečnost příslušné pověřené osobě.
7.2. Pokud se osobní údaje týkající se subjektu údajů získávají od subjektu údajů, poskytne pověřená osoba v okamžiku získání osobních údajů subjektu údajů informace dle čl. 13 GDPR, v případě, že osobní údaje nebyly získány od subjektu údajů, poskytne pověřená osoba tyto informace v souladu s čl. 14 odst. 3 GDPR. Povinnost poskytnout uvedené informace lze splnit odkazem na zásady ochrany osobních údajů Společnosti, které jsou dostupné na adrese www.elenireality.cz.
7.3. Příslušná pověřená osoba vyřizuje požadavky subjektů údajů v soulad s obecnými pokyny společnosti, vždy však tak, aby žádosti subjektu údajů bylo vyhověno bez zbytečného odkladu, a aby mu byly k vyřízení jeho žádosti poskytnuty veškeré informace a v případě, že žádosti nebylo vyhověno, aby byly sděleny důvody tohoto rozhodnutí.
7.4. Ověřování identity subjektu údajů bude prováděno vždy přiměřeným způsobem, který zaručí dostatečnou identifikaci subjektu údajů s ohledem na formu podání, využitý komunikační prostředek a obsah žádosti subjektu údajů.
7.5. Všechny požadavky subjektů údajů musí být vyřízeny bez zbytečného odkladu, nikdy ne později než do 1 měsíce ode dne jejich obdržení. Pokud není možné dodržet lhůtu, příslušná pověřená osoba tuto skutečnost okamžitě oznámí nadřízenému zaměstnanci včetně uvedení důvodu, proč není možné lhůtu dodržet, a vyžádá si konzultace, jak správně postupovat dále.
7.6. V případě žádosti subjektu údajů o přístup k osobním údajům poskytne příslušná pověřená osoba subjektu údajů nejméně informaci, zda osobní údaje, které se subjektu údajů týkají, jsou či nejsou zpracovávány, a pokud je tomu tak, poskytne mu osobní údaje subjektu údajů a informace o:
7.6.1. účelu jejich zpracování;
7.6.2. kategoriích dotčených osobních údajů;
7.6.3. příjemcích nebo kategoriích příjemců, kterým osobní údaje byly nebo budou zpřístupněny, zejména příjemcích ve třetích zemích nebo v mezinárodních organizacích;
7.6.4. plánované době, po kterou budou osobní údaje uloženy, nebo není-li ji možné určit, kritériích použitých ke stanovení této doby;
7.6.5. existenci práva požadovat od společnosti opravu nebo výmaz osobních údajů týkajících se subjektu údajů nebo omezení jejich zpracování anebo vznést námitku proti tomuto zpracování;
7.6.6. právu podat stížnost u dozorového úřadu;
7.6.7. veškerých dostupných informacích o zdroji osobních údajů, pokud nejsou získány od subjektu údajů;
7.6.8. skutečnosti, že dochází k automatizovanému rozhodování, včetně profilování, a přinejmenším v těchto případech smysluplné informace týkající se použitého postupu, jakož i významu a předpokládaných důsledků takového zpracování pro subjekt údajů.
7.7. Informace podle tohoto článku poskytuje společnost subjektu údajů ve stejné formě, v jaké o informace subjekt údajů požádal.
7.8. V případě opakovaných žádostí subjektu údajů je subjektu údajů účtováno 50 Kč za každou opakovanou žádost.
7.9. Uchování požadavků a odpovědí bude realizováno v souladu se směrnicí společnosti č. 1

 

8. OZNAMOVÁNÍ PŘÍPADŮ PORUŠENÍ ZABEZPEČENÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ
8.1. Jakékoli porušení zabezpečení osobních údajů dle ustanovení čl. 4 odst. 12 GDPR společnost bez zbytečného odkladu a pokud možno do 72 hodin od okamžiku, kdy se o něm dozvěděla, ohlásí dozorovému úřadu, ledaže je nepravděpodobné, že by toto porušení mělo za následek riziko pro práva a svobody fyzických osob. Pokud není ohlášení dozorovému úřadu učiněno do 72 hodin, musí být současně s ním uvedeny důvody tohoto zpoždění.
8.2. Ohlášení dozorovému úřadu se děje prostřednictvím aplikace datové schránky.
8.3. Ohlášení dozorovému úřadu podle tohoto článku musí přinejmenším obsahovat:
8.3.1. popis povahy daného případu porušení zabezpečení osobních údajů včetně, pokud je to možné, kategorií a přibližného počtu dotčených subjektů údajů a kategorií a přibližného množství dotčených záznamů osobních údajů;
8.3.2. jméno a kontaktní údaje DPO nebo jiného kontaktního místa, které může poskytnout bližší informace;
8.3.3. popis pravděpodobných důsledků porušení zabezpečení osobních údajů;
8.3.4. popis opatření, která společnost přijala nebo navrhla k přijetí s cílem vyřešit dané porušení zabezpečení osobních údajů, včetně případných opatření ke zmírnění možných nepříznivých dopadů.
8.4. Pokud je pravděpodobné, že určitý případ porušení zabezpečení osobních údajů bude mít za následek vysoké riziko pro práva a svobody fyzických osob, oznámí společnost toto porušení bez zbytečného odkladu subjektu údajů.
8.5. Pracovníci hlásí případy porušení zabezpečení příslušným pověřeným osobám dle Přílohy. č. 1 této Směrnice.
8.6. Logování incidentů bude na základě informací příslušných pověřených osob zpracovávat sekretariát ředitele společnosti nebo jiná pověřená osoba ve formě seznamu incidentů s popisem události.

 

9. VZDĚLÁVÁNÍ
9.1. Společnost zajistí pravidelná školení pracovníků dle přílohy č. 1 na zásady dodržování ochrany osobních údajů ve smyslu GDPR.

 

10. PROVÁDĚNÍ OZNÁMENÍ PODLE TÉTO SMĚRNICE
10.1. Ukládá-li tato směrnice povinnost osobě oznámit jakoukoliv informaci druhé osobě, provede první osoba oznámení v písemné podobě. Za tuto písemnou podobu se považuje listinný dopis nebo e-mail.

 

11. KONTROLA DODRŽOVÁNÍ SMĚRNICE
11.1. Dohled nad dodržováním této směrnice a závazných právních předpisů vykonává statutární orgán společnosti.
11.2. Statutární orgán společnosti slouží jako kontaktní osoba zaměstnance společnosti v otázkách bezpečnosti a ochrany osobních údajů. V případě jakýchkoli pochybností o výkladu této směrnice či rozsahu a obsahu zákonných povinností poskytuje statutární orgán závazný výklad, kterým jsou povinni se řídit.
11.3. Statutární orgán odpovídá za aktualizaci této směrnice

 

12. PŘÍLOHY
12.1. Nedílnou součástí této směrnice je příloha: č.1


V Jeseníku dne 25.5.2018

Eleni Zrnečková Vaníčková - majitelka RK Elenireality

 

PŘÍLOHA Č. 1 KE SMĚRNICI Č.1 , O OCHRANĚ OSOBNÍCH ÚDAJŮ,
SPOLEČNOSTI ELENI ZRNEČKOVÁ VANÍČKOVÁ- ELENIREALITY
ÚČEL
Účelem Směrnice č. 1 ze dne 25.5.2018 je stanovit základní pravidla zpracování osobních údajů ve Společnosti. Směrnice je jedním z organizačních opatření ochrany osobních údajů ve smyslu článku 32 GDPR.
Tato příloha č. 1 upravuje další pověřené osoby dle čl. 5 Směrnice č.1
DALŠÍ POVĚŘENÉ OSOBY
Další osoby pověřené společností některými činnostmi souvisejícími se zpracováním osobních údajů, zejména prevencí incidentů, zabezpečením zpracování osobních údajů, řešením stížností a žádostí, správou systémů a dalšími činnostmi, jsou: JUDr. Patrik Nešpor, advokát, Mgr. Michal Havrila, advokát, Mgr. Ivan Stránský, advokát, Ing. Zdeńka Valentová, účetní

V Jeseníku dne 25.5.2018
Eleni Zrnečková Vaníčková - majitelka RK Elenireality

Informace o vnitřním oznamovacím systému

Jako povinná osoba podle zákona č. 253/2008 Sb. (AML zákon) máme povinnost řídit se vnitřním oznamovacím systémem. S účinností od 1.8.2023 informujeme:

Povinná osoba se řídí vnitřním oznamovacím systémem podle zákona č. 171/2023 Sb. Zákon o ochraně oznamovatelů (dále jen "ZOOO"). Oznamovací systém umožňuje podat oznámení zaměstnanci a fyzické osobě, která je pro povinnou osobu činná jinak než v základním pracovněprávním vztahu vyjma  osob vykonávajících pro povinnou osobu činnost uvedenou v ZOOO § 2 odst. 3 písmena:

a) samostatná výdělečná činnost,

b) výkon práv spojených s účastí v právnické osobě,

c) výkon funkce člena orgánu právnické osoby,

d) plnění úkolů v rámci činnosti právnické osoby, v jejím zájmu, jejím jménem nebo na její účet,

e) správa svěřenského fondu,

f) výkon práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, jejímž předmětem je poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiného obdobného plnění.

Dále vyjma osob, které se ucházejí o práci nebo jinou obdobnou činnost.

Povinná osoba přijímá oznámení pouze od osob, které vykonávají pro povinnou osobu činnost uvedenou v ZOOO § 2 odst. 3 písmena

a) závislá práce vykonávaná v základním pracovněprávním vztahu,

b) služba,

c) dobrovolnická činnost,

d) odborná praxe, stáž.

 Za činnost pro povinnou osobu je považováno

a) závislá práce vykonávaná v základním pracovněprávním vztahu,

b) služba,

c) samostatná výdělečná činnost,

d) výkon práv spojených s účastí v právnické osobě,

e) výkon funkce člena orgánu právnické osoby,

f) plnění úkolů v rámci činnosti právnické osoby, v jejím zájmu, jejím jménem nebo na její účet,

g) správa svěřenského fondu,

h) dobrovolnická činnost,

i) odborná praxe, stáž,

j) výkon práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, jejímž předmětem je poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiného obdobného plnění,

k) ucházení se o práci nebo jinou obdobnou činnost.

Příslušná osoba

- přijímá a posuzuje důvodnost oznámení podaného prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému,

- navrhuje povinnému subjektu opatření k nápravě nebo předejití protiprávnímu stavu v návaznosti na podané oznámení tak, aby nemohlo dojít k prozrazení totožnosti oznamovatele,

plní pokyny povinného subjektu, ledaže ohrožují nebo maří výkon její činnosti podle zákona o ochraně oznamovatelů,

postupuje při výkonu své činnosti nestranně,

- zachovává mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděla při výkonu své činnosti, a to i po ukončení výkonu této činnosti, pokud zákon o ochraně oznamovatelů nestanoví jinak.

Osoba určená k výkonu činnosti příslušné osoby : Eleni Zrnečková Vaníčková

jméno, příjmení: Eleni Zrnečková Vaníčková

pracovní zařazení: majitelka firmy

telefon: 725686816

email: elenireality@seznam.cz

korespondenční adresa pro doručení oznámení: Krátká 421, 790 01, Jeseník

Postup podání oznámení

-           oznámení lze podat ústně nebo písemně (v listinné podobě nebo elektronicky)

Požádá-li o to oznamovatel, je příslušná osoba povinna oznámení přijmout osobně v přiměřené lhůtě, nejdéle však do 14 dnů ode dne, kdy o to oznamovatel požádal.

Při ústním oznámení může příslušná osoba pořídit zvukovou nahrávku nebo záznam, který věrně zachycuje podstatu ústního oznámení, pouze se souhlasem oznamovatele. Příslušná osoba umožní oznamovateli, aby se k záznamu nebo přepisu zvukové nahrávky, byl-li pořízen, vyjádřil. Vyjádření oznamovatele se k záznamu nebo přepisu přiloží.

-           oznámení lze podat anonymně

Další možnosti podání oznámení

Oznámení je možné taktéž podat Ministerstvu spravedlnosti ČR. Pokud se oznámení týká porušení spadající pod AML zákon, nelze oznámení podat Ministerstvu spravedlnosti, ale k oznámení je nutné využít oznamovací systém Finančního analytického úřadu.

Protiprávní jednání

Oznámení vždy obsahuje informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít u osoby, pro niž oznamovatel, byť zprostředkovaně, vykonával nebo vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem práce nebo jiné obdobné činnosti, a které

a) má znaky trestného činu,

b) porušuje zákon o ochraně oznamovatelů

c) porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti:

            1. finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a         finančních trhů,

            2. daně z příjmů právnických osob,

            3. předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,

            4. ochrany spotřebitele,

            5. souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,

            6. bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,

            7. ochrany životního prostředí,

            8. bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,

            9. radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,

            10. hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,

            11. ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,

            12. ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a   informačních systémů,

            13. ochrany finančních zájmů Evropské unie,

            14. fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie.

Dnešního dne, měsíce a roku byl společností:

 

Firma Eleni Zrnečková Vaníčková IČO:66159759, DIČ: CZ7055175754

se sídlem: Krátká 421, 790 01, Jeseník

(dále jen Realitní zprostředkovatel)

přijat v souladu se zák.č. 253/2008 Sb., v platném znění, následující

 

Systém vnitřních zásad

k zajištění povinností vyplývajících ze zák.č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu

 

 

1. Úvodní ustanovení

 

1.1 Tento Systém vnitřních zásad (dále jako SVZ) slouží k zajištění plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jako AML zákon). 

 

1.2 Uvedený Systém vnitřních zásad je závazný pro zaměstnance Realitního zprostředkovatele a dále pak pro spolupracující třetí osoby zastupující při činnostech realitního zprostředkování Realitního zprostředkovatele na základě písemné smlouvy nebo plné moci (dále souhrnně jako Realitní makléř).

 

1.3 K zajištění povinností vyplývajících z výše uvedeného zákona stanovujeme následující postup činností.

 

1.4  Obsah:     1 - Úvodní ustanovení                                               strana 1

2 - Identifikace účastníků obchodu               strana 1-3

3 - Kontrola klienta                                                    strana 4          

4 - Podezřelý obchod a hodnocení rizik                    strana 5 - 6

5 - Oznamovací povinnost                                         strana 6

6 - Odklad plnění příkazu                                          strana 7

7 - Stanovení osoby pro styk s FAÚ             strana 8

8 - Povinnost mlčenlivosti                                         strana 8

9 - Archivace údajů                                            &nbp;      strana 8

10 - Další povinnosti                                      strana 9

11 - Přílohy                                                                strana 10-14

 

 

2. Identifikace účastníků obchodu

 

2.1 U každého obchodu (obchodem se pro tyto účely rozumí zprostředkování uzavření realitní smlouvy podle zák.č. 39/2020 Sb., o realitním zprostředkování, a jak je upraveno v § 2 odst. 1 písm. d) bod 2 AML zákona) v hodnotě přesahující částku odpovídající ekvivalentu 1.000 EUR  a u obchodu bez ohledu na limit 1.000 EUR, který je vyhodnocen jako podezřelý,  provede Realitní makléř identifikaci účastníků obchodu. Identifikace musí být provedena v rozsahu údajů uvedených v čl. 2.2 tohoto SVZ.

 

 

2.2 Identifikační údaje účastníka obchodu

 

2.2.1 U klienta, který je fyzickou osobou:

- Všechna jména a příjmení

- Pohlaví (není potřeba uvádět, pokud je zřejmé z identifikačních údajů)

- Trvalý nebo jiný pobyt

- Rodné číslo, anebo, nebylo-li rodné číslo přiděleno datum narození

- Místo narození

- Státní občanství

- Jde-li o podnikající fyzickou osobu též její obchodní firma, odlišující dodatek nebo další označení, místo podnikání a IČ.

- Druh a číslo průkazu totožnosti, stát popř. orgán, který jej vydal, a doba platnosti průkazu totožnosti.

 

2.2.2 Výše uvedené údaje doporučujeme zajistit pořízením fotokopie průkazu totožnosti, z něhož byly identifikační údaje (jsou-li v něm uvedeny) ověřeny a z něhož byla ověřena shoda podoby klienta s vyobrazením v průkazu totožnosti. Pokud klient odmítne pořízení a uchování fotokopie průkazu totožnosti, osoba provádějící identifikaci klienta zaznamená všechny výše uvedené údaje vypsáním.

 

2.2.3 U klienta, který je právnickou osobou:

- Obchodní firma nebo název včetně odlišujícího dodatku nebo dalšího označení, sídlo

- Identifikační číslo nebo obdobné číslo přidělované v zahraniční u osob, které jsou jejím statutárním orgánem nebo jeho členem údaje jako u fyzické osoby viz výše.

 

2.2.4. Je-li statutárním orgánem, jeho členem nebo skutečným majitelem identifikované právnické osoby jiná právnická osoba, zaznamenají se i její identifikační údaje.


 

2.3 Postup identifikace a identifikační údaje osoby, která jedná jménem klienta

 

2.3.1 První identifikace klienta, který je fyzickou osobou, a každé fyzické osoby jednající jménem klienta, který je právnickou osobou, provede Realitní makléř za fyzické přítomnosti identifikovaného, pokud není v tomto SVZ stanoveno jinak.

 

2.3.2 Při identifikaci klienta, který je

a/ fyzickou osobou, Realitní makléř identifikační údaje zaznamená a ověří v průkazu totožnosti, jsou-li v něm uvedeny, a dále zaznamená druh a číslo průkazu totožnosti, stát, popřípadě orgán, který jej vydal a dobu jeho platnosti. Současně ověří shodu podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti.

b/ právnickou osobou, Realitní makléř identifikační údaje zaznamená a ověří z dokladu o existenci  právnické osoby  a v rozsahu podle písmene a/  provede identifikaci fyzické osoby, která jejím jménem jedná v daném obchodu, je-li statutárním orgánem, jeho členem nebo skutečným majitelem této právnické osoby jiná právnická osoba, zaznamená i její identifikační údaje (skutečným majitelem se dle AML zákona v této souvislosti rozumí vždy pouze fyzická osoba).

 

2.3.3 Je-li klient zastoupen na základě plné moci, provede Realitní makléř identifikaci zmocněnce podle postupu popsaného výše pod písm. a) a dále z předložené plné moci identifikuje zmocnitele; Realitní makléř je povinen zajistit uchování (resp. předání k archivaci) originálu či ověřené kopie takové plné moci.

2.3.4 Je-li klient zastoupen zákonným zástupcem, provede Realitní makléř identifikaci zákonného zástupce  dle čl. 2 tohoto SVZ. Zákonný zástupce doloží Realitními makléři identifikační údaje  zastoupeného (v rozsahu údajů podle § 5 AML zákona).

 

2.3.5 Při dalších obchodech s klientem, který již byl identifikován, ověří Realitní makléř vhodným způsobem totožnost konkrétní  jednající fyzické osoby. Toto prověření lze provést  i bez fyzické přítomnosti klienta, který je fyzickou osobou, nebo fyzické osoby jednající jménem klienta, který je právnickou osobou.

 

2.3.6 V době trvání  obchodního vztahu nebo při dalších obchodech  Realitní makléř kontroluje platnost a úplnost  identifikačních údajů klienta, informací získaných v rámci kontroly klienta nebo důvodnost výjimky z kontroly klienta a zaznamenává jejich změny.

 

2.3.7 Jestliže má Realitní makléř při uzavírání obchodu podezření, že klient nejedná svým jménem, nebo že zastírá, že jedná za třetí osobu, vyzve klienta, aby doložil plnou moc. Advokát nebo notář může této výzvě vyhovět i tím, že předloží kopii příslušných částí dokladu, ze kterých identifikační údaje klienta zjistil.

 

2.3.8 Klient poskytne Realitnímu makléři informace, které jsou k provedení identifikace nezbytné, včetně předložení příslušných dokladů. Realitní makléř je oprávněn pro účely identifikace dle AML zákona pořizovat kopie nebo výpisy z předložených dokladů a zpracovávat takto získané údaje k naplnění AML zákona.

 

 

2.4 Politicky exponované osoby

 

2.4.1. Za politicky exponovanou osobu se ve smyslu této směrnice považuje fyzická osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem, jako je zejména hlava státu, předseda vlády, vedoucí ústředního orgánu státní správy a jeho zástupce (náměstek, státní tajemník), člen parlamentu, člen řídícího orgánu politické strany, vedoucí představitel územní samosprávy, soudce nejvyššího soudu, ústavního soudu nebo jiného nejvyššího justičního orgánu, proti jehož rozhodnutí obecně až na výjimky nelze použít opravné prostředky, člen bankovní rady centrální banky, vysoký důstojník ozbrojených sil nebo sboru, člen nebo zástupce člena, je-li jím právnická osoba, statutárního orgánu obchodní korporace ovládané státem, velvyslanec nebo vedoucí diplomatické mise, anebo fyzická osoba, která obdobnou funkci vykonává nebo vykonávala v jiném státě, v orgánu Evropské unie anebo v mezinárodní organizaci.

 

2.4.2. Dále se za politicky exponovanou osobu považuje:

- fyzická osoba, která je osobou blízkou k osobě uvedené v čl. 2.4.1,

- je společníkem nebo skutečným majitelem  stejné právnické osoby, popřípadě svěřenectví nebo jiného obdobného právního uspořádání  podle cizího právního řádu, jako osoba uvedená  v čl. 2.4.1., nebo je o ní pracovníu firmy  známo, že je v jakémkoliv jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v čl. 2.4.1,

- je skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenectví nebo jiného obdobného právního uspořádání podle cizího právního řádu, o kterém je známo, že bylo vytvořeno ve prospěch osoby uvedené v čl. 2.4.1.

 

2.4.3. Skutečnost, zda se jedná či nejedná o politicky exponovanou osobu, zjišťuje Realitní makléř nebo zaměstnanec Realitního zprostředkovatele, který identifikaci provádí.    

 

 

3. Kontrola klienta

 

3.1. Kontrolu klienta je Realitní makléř povinen provádět vždy před uskutečněním jednotlivého obchodu v hodnotě  ekvivalentu 10.000 EUR a vyšší a dále vždy u podezřelého obchodu, před uskutečněním obchodu s politicky exponovanou osobou a dále v době trvání obchodního vztahu.

 

3.2 Kontrola klienta zahrnuje :

- získání informací o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu,

- zjišťování skutečného majitele, pokud je klient právnickou osobou,

- získání informací potřebných pro provádění průběžného sledování obchodního vztahu včetně  zkoumání obchodů prováděných v průběhu daného vztahu za účelem zjištění, zda uskutečňované obchody jsou  v souladu s tím, co povinná osoba ví o klientovi a jeho podnikatelském a rizikovém profilu,

- přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků.

 

3.3 Kontrolu klienta provádí Realitní makléř s náležitou odbornou péčí, a to způsobem a v rozsahu odpovídajícím povaze obchodu a klienta. Rozsah prováděné kontroly klienta tedy odpovídá kategorizaci klienta (např. dle teritoriálního hlediska) a povaze obchodu.

 

3.4 V případě, že na základě hodnocení rizik představuje klient, obchod nebo obchodní vztah zvýšené riziko legalizace výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu, provádí se zesílená kontrola klienta, která spočívá mj. v získávání dalších potřebných dokumentů a informací (a jejich ověřování) o skutečném majiteli, povaze obchodu a zdroji majetku či prostředků.

 

3.5 Výjimky z povinnosti identifikace a  kontroly klienta

 

Realitní makléř nemusí provádět identifikaci a kontrolu klienta v těchto  případech - pokud je klient :

- úvěrovou nebo finanční institucí,

- zahraniční úvěrovou nebo finanční institucí na území státu, který jí ukládá rovnocenné povinnosti v oblasti boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu jako ukládá práva Evropských společenství,

- společností, jejíž cenné papíry jsou přijaty k obchodování  na regulovaném trhu a která podléhá požadavkům na zveřejnění informací rovnocenným požadavkům práva Evropských společenství,

- skutečným majitelem peněžních prostředků uložených na účtu úschov notáře, advokáta, soudního exekutora nebo soudu,

- ústředním orgánem státní správy České republiky, Českou národní bankou nebo vyšším územním samosprávným celkem,

- klientem, kterému byly svěřeny významné  veřejné funkce podle předpisů  Evropských společenství a Evropské unie,

- klientem, jehož identifikační údaje jsou veřejně dostupné a není důvod pochybovat o jejich správnosti,

- klientem, jehož činnosti jsou průhledné,

- klientem, jehož účetnictví podává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace,

- klientem, který je odpovědný buď orgánu Evropské unie nebo orgánům členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru, anebo u něhož existují  jiné vhodné kontrolní postupy zajišťující kontrolu jeho činnosti.

 

4. Podezřelý obchod a hodnocení rizik

 

4.1 Podezřelým obchodem se rozumí obchod uskutečněný za okolností vyvolávajících podezření ze snahy o legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo podezření, že v obchodu užité prostředky jsou určeny k financování terorismu, nebo jiná skutečnost, která by mohla takovému podezření nasvědčovat.

 

4.2 Pro hodnocení rizik legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, která mohou nastat, se jednotlivé obchody nebo obchodní vztahy posuzují individuálně. Maximální pozornost je věnována zejm. obchodům, jejichž předmětem je převod nemovité věci, kdy lze jako rizikové považovat skutečnosti, kdy byla převáděná nemovitost nabyta za nápadně vyšší nebo nižší cenu oproti skutečné hodnotě věci, nebo kdy je převodcem prodej realizován v blízkém časovém sledu od nabytí. Za rizikový typ klienta, kde je potřeba zvýšené pozornosti, lze považovat právnické osoby se zakrytou vlastnickou strukturou, nebo i fyzické osoby s bydlištěm z rizikových oblastí. Při zjištěných pochybnostech musí Realitní makléř nebo jiný zaměstnanec, který provádí kontrolu, pro další postup ve věci neprodleně informovat Realitního zprostředkovatele.

 

 

4.3 Podezřelým obchodem může být například případ, kdy

 

- klient provádí platbu kupní ceny nemovitosti z více různých účtů bez logického vysvětlení takového postupu,

- klient provádí převody majetku, které zjevně nemají ekonomický  důvod (nákup nemovitostí a její následný bezprostřední prodej, často i se ztrátou),

- prostředky, s nimiž klient nakládá, zjevně neodpovídají povaze nebo rozsahu jeho podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům,

- klientem nebo jeho skutečným majitelem je osoba ze státu, který nedostatečně  nebo vůbec neuplatňuje opatření proti  legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu; seznam států (klasifikace zemí dle FATF) Realitní makléř nalezne na stránkách Finančního analytického úřadu (dále též FAÚ),

- Realitní makléř má pochybnosti o pravdivosti získaných informací o klientovi.

 

 

4.4 Za podezřelý se obchod považuje vždy, pokud

 

- klient nebo skutečný majitel je osoba, vůči níž Česká republika uplatňuje mezinárodní sankce podle zákona o provádění mezinárodních sankcí (§ 2 zákona č. 69/2006 Sb.),

- předmětem obchodu je nebo má být zboží  vůči němuž ČR uplatňuje sankce podle zákona č. 69/2006 Sb. o provádění mezinárodních sankcí,

- klient se odmítá podrobit kontrole nebo odmítá uvést identifikační údaje osoby, za kterou jedná.

 

4.4.1 Pokud Realitní makléř vyhodnotí znaky uvedené v čl. 4.2-4.4 tak, že by se mohlo jednat o podezřelý obchod, oznámí tuto skutečnost neprodleně spolu se zjištěnými identifikačními údaji účastníka (-ů) obchodu a veškerými dalšími okolnostmi případu vedoucímu pracovníkovi Realitního zprostředkovatele.

 

4.4.2 Pokud Realitní makléř zjistí při realizaci obchodního případu některý ze znaků  podle čl. 4.2-4.4 tohoto SVZ,  oznámí tuto skutečnost vždy neprodleně se všemi zjištěnými identifikačními údaji účastníka/ů obchodu a veškerými dalšími okolnostmi případu vedoucímu pracovníkovi Realitního zprostředkovatele.

 

 

4.4.3 Pokud Realitní makléř nebo jiný zaměstnanec Realitního zprostředkovatele provádějící kontrolu klienta zjistí, že klient, nebo osoba jednající jm

Masivní inzerce Exportujeme na

Za nás hovoří čísla Jasně a přehledně